Pieken en knaken voor pennen en daken (2) - Reisverslag uit Accra, Ghana van TenT Wiemans - WaarBenJij.nu Pieken en knaken voor pennen en daken (2) - Reisverslag uit Accra, Ghana van TenT Wiemans - WaarBenJij.nu

Pieken en knaken voor pennen en daken (2)

Door: TenT

Blijf op de hoogte en volg TenT

01 Juni 2009 | Ghana, Accra

Hallo natuurslapers,

Om eerst iedereen gerust te stellen, zover je ongerust was. Tman is volledig genezen. 98 pillen en zeven dagen later. Geen bijwerkingen en prima verder kunnen gaan met onze bezigheden. Wat een brug want daarover hebben we nog weinig verteld. De werkdagen worden dan bedoeld.

Na onze eerste "inkom week" begonnen we inmiddels twee weken geleden echt les te geven. Tomb heeft de hogere klas toegewezen gekregen, dat wil zeggen een tussenklas tussen primary school en high school. Daar geeft hij Engels op vier momenten in de week, anderhalfuur. Dat is niet echt weekvullend dus daarnaast wordt elke dag een andere klas verblijd met Nederlandse groter en kleiner tekens en ander Engels gebrabbel. He is een mannetje en she een vrouwtje is toch een van de belangrijkste dingen die ons aller "Jesus" de kiddo's aan probeert te leren. Het is ook weer niet zo dat hij elke dag mag kiezen. Meestal is er toch wel een der geldvangers afwezig, dus kan Tomb het overnemen van de luie leraar voor een dag of een week, een maand of misschien wel altijd.

Tman heeft een eigen klas gekregen. P3, zeg groep 5 in Nederland. Een bizarre klas. De slimste kinderen zijn acht en negen jaar. De oudste, luiste, niet-willen-leren "students" zijn dertien soms veertien jaar. Daar wordt nog een beetje aan getwijfeld. Met de presentielijst, ja die is dan weer wel aanwezig, voor zich met alle geboortedata erin ging hij de klas rond met de vraag: what is your age? De kinderen uit '95 wisten zonder blikken of blozen te vertellen dat ze elf of twaalf jaar waren. Van de 28 kinderen die aanwezig waren hebben er zo'n vijf hun echte leeftijd verteld. Met niet echt slimme kinderen en als 90 procent alleen maar good morning sir, how are you? kan zeggen, dan ben je al snel uitgepraat. Spelletjes is dan ook de belangrijkste daginvulling.

Om dan nu terug te komen op de titel. Inmiddels zijn we weer in Accra beland na een uitrust weekendje in een schitterende lodge in Winneba. We zijn hierheen gekomen om grote hoeveelheden aan speelgoed voor de kinderen de kopen. We slapen bij Mama Mina, de gastmoeder waar we ons tijdens de drum & dance week erg snel thuis voelden. Gisteravond begonnen we over de plannen om iets bijzonders voor de kinderen te kopen en Mama Mina barste los. Goed idee na goed idee kwam eruit en de winkels waar het allemaal kon gebeuren werden er ook nog bij verteld: basketbalringen en shirts om een voetbalteam te organiseren binnen de school waren toch wel de main dingen die ze ons adviseerde. We werden er echt blij van!

En dan nu het belangrijkste. De pieken en knaken actie/inzamelactie of hoe we het ook willen noemen heeft het vierjarig inkomen van 30 procent van de Ghanezen opgeleverd. www.google.nl/www.wikipedia.nl kunnen jullie vast informeren over het precieze aantal cedis waarmee wij hier vandaag over straat moesten.

We begonnen bij de plaatselijke Blokker, gerund door een stel Chinezen. Hier hebben we twee basketbalringen gevonden en nog is achttien voetballen en negen basketballen. Er zijn negen klassen dus dan is dan ook gelijk duidelijk. Een klein bedrag van 25 cedi hebben we er nog af kunnen praten, dat wil zeggen, Jezus heeft dat gedaan. Want zonder zijn hulp kan er nog niets gebeuren op de wereld, wie leidt je immers door het leven, inderdaad Jezus.
Verder hebben we op de markt een kraampje gevonden die voetbalshirts in kindermaten verkocht. Na een hoop discussie en de zon en uitlaatgassen die ons eindelijk het gewenste kleurtje gaven, hadden we vijftien shirts te pakken. We gaan een voetbalwedstrijd organiseren tegen de andere school op het plaatselijke voetbalveldje dat er zo uitziet als het skatepark bij Ring Pass. Vervolgens zijn we naar de westerse markt gegaan en hebben daar nog is voor ieder kind een tennisbal, een potlood en een schriftje gekocht. En om de leraren niet achter te stellen krijgen die van ons en jullie een bordenwisser en gekleurd bordkrijt.

In de supermarkt gebeurde nog iets dat we nog nooit mee hadden gemaakt. Al gehaktbal etend viel de electriciteit uit. Aarde donker maar de Ghanese mentaliteit, dat wil zeggen, God zegt: "gij zult niet stelen", dus het wild west idee waar wij een aantal van jullie al aan horen denken, kwam niet van de grond.

Iets anders wat we toch echt met jullie moeten delen zijn de opmerkingen die Tomb zo af en toe naar zijn hoofd geslingerd krijgt. Om jullie een idee te geven hier een aantal uit een veel langere lijst:

Are you a boy or a girl?
Hey small boy, you look like Jesus.
Sir, go and wash your trousers.
En tegen Tman: hey is that your siter over there?
In de Jesus catogorie hebben we natuurlijk ook nog: Oh you have beautifull hair en oh you are handsome, marry me. Zo maar een greep uit een hoeveelheid aan opmerkingen die hier zonder problemen door de straten vliegen.

De rest van de plannen in de veel te korte periode die we nog hebben zien er als volgt uit: dinsdag of woensdag gaan we voor een paar dagen naar het weeshuis van onze spaghetti-oriëntatieweek-genoot. En de week erna gaan we vooral besteden om de spulletjes op een bijzondere manier aan de kids te geven, de wedstrijd te organiseren, een babbeltje over dit alles met Asuoso's Chief te maken, de ringen op te hangen en heel arrogant toch even onze namen ernaast vermelden.

Behalve het kopen van al de stuff vandaag hebben we nog wat bijzonders gedaan. Dat wil zeggen belangrijk, vet, fantastisch, eye paaaaaaaaaaaaaaa, kicke en vooruitkijkend. We hebben een visum voor Burkina Faso geregeld.
Over precies twee weken gaan we naar Burkina om daar nog twee weken van een andere Afrikaanse en misschien nog puurdere cultuur te genieten.
Dan hebben we nog een weekje over als we terug zijn om de laatste dingen te zien en te doen die we in Ghana absoluut niet willen missen.
Voor we in Burkina Faso aankomen moeten we eerst een klein ritje van 30 uur zien te overleven. Om het niet al te pijnlijk te maken nemen we een STC-bus, met airco, wat dan weer een beetje koud is. Zoals Mama Mina gister al zei: "oh, my boys are gonna suffer."

Om jullie geen uren te laten speuren en nog weken in twijfel te laten zullen we het rekensommetje verklappen: dertig procent van de Ghanezen verdient 1 cedi per dag, in een jaar zitten 365 dagen. In vier jaar 1460. Dat is 1400 cedi als er af en toe vakantie wordt genomen en dat is weer ongeveer ZEVENHONDERD EURO!

HOLY CRAP! SUPER BEDANKT IEDEREEN! We gaan er een onvergetelijke dag van maken en foto's en video's maken om jullie op afstand mee te laten genieten. Hoe we het precies gaan doen houden we nog even voor ons, dat weten we nog niet. En te grote plannen kunnen nog wel eens mislukken dus houden we het nog even op onvergetelijk.

Over foto's moet uiteraard ook wat gezegd worden. We kunnen maximaal tien foto's op deze site zetten. We zullen er meer op zetten zodra we ruimte aangeschaft hebben.
11 juni is een bijzondere dag, cadeautip: fotoruimte.

We hebben niet genoeg foto's om voor en door iedere Nederlander een foto gesponsord te worden, dus verras Tmas niet te overweldigend. Ja, dit kan als hint opgevat worden. We zijn als het goed is het weekend voor Burkina Faso hier, dus dan zullen er weer een aantal foto's op het welbekende wereldnet verschijnen.
Verassingen kunnen we altijd uit de hoge hoed toveren.

Groet, kus, saluti en natuurlijk heeeeeeeeeeeeeuuuuuuuuuuuuui!

TenT

• 01 Juni 2009 - 20:04

Nell Bismeijer:

Ik lees en print alles om het nog allemaal eens te kunnen nalezenstijl.
    Ik geniet bar van jullie verhalen en schrijfstijl.
    ga zo door!

• 01 Juni 2009 - 21:08

Marijke:

Nou we moeten wel even omschakelen hier op het Faunapad hoor er vertrekt een Tom en we krijgen er een Jezus voor terug! :-)
    Nou ja is ook niets mis mee hoor!

Geweldig boy's wat jullie meemaken en doen met het geld voor de kiddo's!

Ja en voor diegene die het nog niet weten Jezus wordt 11 juni 21 jaar!
    Dus sms-en maar met zijn allen!

Tel nummer: 00233541539057

Groetjes M&h&F dikke kus voor Jezus en Tijmen XX

• 01 Juni 2009 - 22:11

Paulus:

mist de TenT :( kom terug! ik heb niemand meer om op te bitchen :(

• 02 Juni 2009 - 06:24

Esther:

Het is geweldig om jullie verhaal te lezen!!!!
    Prettig dat Tijmen weer de oude is en leuk dat Thom tot Jezus is gepromoveerd. Moeten wij nu U tegen hem gaan zeggen? Even voor alle duidelijkheid: Het is wel de bedoeling dat jullie weet terug komen naar Delft!
    Wij hebben n.l. een dochter die daar op zit te wachten.

groetjes,Robert en Esther

• 02 Juni 2009 - 07:38

Nummer 7:

Goed om te zien dat je van deze knaapjes wel kunt winnen;)

Veel plezier nog en tot volgend seizoen.

Groeten

• 02 Juni 2009 - 12:41

Roald:

tomb wat zijn de coordinaten waar jullie zitten op 11 juni. dan kan ik me duif alvast op pad sturen met je cadeautje.

• 02 Juni 2009 - 13:18

Suprise:

Hedenmiddag is er vanuit Nederland een expres vertrokken met een lading......??? voor Tomb/Jezus! ;-) gaat tie het redden voor de 11e?

• 02 Juni 2009 - 14:41

Yoke:

Hallo geweldige globetrotters!
    Wat een hartstikke leuk verhaal. Daar word ik blij van. Gaan jullie het weeshuis ook nog verrassen met kado's?
    Over Burkina Faso: heb net Marja gesproken die daar vaker komt: Het is daar veel leger dan in Ghana: dus eten wanneer je eten kan en altijd zorgen dat je drinken bij je hebt...
    OK boys, heel veel plezier nog en een dikke knuffel.
    Zouden ze Thom nog als Jezus zien als hij zijn haar in een staart doet?
    Groetjes Yoke

• 02 Juni 2009 - 18:02

Stille Genieter:

Jammer dat Tomba zo weinig foto's op TenT zet terwijl andere T man zijn stinkende best doet met die prachtige verhalen die jullie meemaken! Doe eens wat met die luie (laat een ander maar werken voor mij) inslag van je Tomba!
    Denk erom in Nederland zul je er voor boeten want je gaat nog een week op kamp en daarna nog 12 dagen naar Kroatie toe!

Rara wie is dit nou? :S

• 02 Juni 2009 - 18:05

De Funny Non:

Holy crap Tijmen hoe vaak moet je van Jezus bidden per dag?? Heb jij de rol van Judas, Petrus of Maria? :-)

• 02 Juni 2009 - 18:13

TNT:

Verzonden vanuit Nederland per 02/06/09 vijf gekleurde elastiekjes voor Jezus alias Tomb.

Tip: Probeer maar een andere haarstijl uit voor jullie trip naar Burkina Faso. Wie weet hoe ze je dan gaan noemen Tomb.

• 02 Juni 2009 - 21:54

Stille Aanbidder:

hoi thomas en tijmen,

Heel fijn dat jullie het daar zo naar jullie zin hebben! Thomas ik ben jaloers op je met die leuke reisgenoot van je!
    Tijmen ik mis je heel erg! ik keek altijd naar je voetbalwedstrijden dus je weet wel wie ik ben;)

ik hoop niet dat je weer eens zo lang weg gaat want dat kan ik niet aan! ik heb de foto van jou dat je aan het wassen bent uitgeprint en in mijn agenda gedaan bij de dag dat je terug komt. Ik tel de dagen af!

Liefs.

• 03 Juni 2009 - 19:26

Mara:

Heeeeeeuiii!
    Wat een bloody leuk lang verhaal!
    Jullie roeping als leraar gevonden? of wat?!
    Tom heb je al sandalen gekocht?

Tijmen pas goed op
    je-zus! Kus!

• 04 Juni 2009 - 09:13

Nan:

Heeej boys!

Wow van deze berichtjes wodt je wel blij! Ben blij dat het beter gaat met je, Tijmen!
    Echt goed hoe jullie bezig zijn voor die kindekes!
    Heeel veel plezier in Burkina Faso
    en take care!!!

Kuwsss

• 04 Juni 2009 - 14:12

Cher:

uch,
    mijn moeder heeft gesproken.

xxxxxxx

• 04 Juni 2009 - 17:41

De Buurtjes:

Hallo T en T,
    Nou Thomas dat is toch ook wat, dat je weer moet boeten met een week kamp en 12 dagen Kroatie!
    Weet je het wel zeker dat je terugkomt nu je zo'n straf staat te wachten.
    Maar Thomas wij vinden het weer heel gezellig als je terug bent.
    We missen je.
    En ook al heb je lange haren en krijg je elastiekjes opgestuurd, we accepteren het gewoon hoor.
    Wel ligt de grote kappersschaar al klaar!
    P.s je kan het ook nog met een haarlint proberen i.p.v elastiekjes.
    Leuk joh! Een staart bovenop je hoofd.
    Lekker ouderwets!
    Groetjes Pim en Bep

• 07 Juni 2009 - 01:09

Lindaa Met Dubbel A :

Ik ga als enige niks zeggen over Jezus. Want voor mij ben je gewoon nog mijn allerliefste, grappigste, grootste Thomas Sebastiaan Glaudemans. De postduif van Tygo is aangekomen. Volgens mij stuurt hij je wat terug. Helemaal zelf ja! Veel plezier nog daaaaaroooo. Kus

• 07 Juni 2009 - 11:31

Fam Van Den Dungen:

He, We hebben jullie 200 extra foto ruimte cadeau gedaan. Dus nu verwachten we wel wat!
    Groetjes

• 07 Juni 2009 - 13:02

James:

jeeeeuuw tomba!

Jullie zijn daar goed bezig zo te horen;)

mischien kan je de functie van meneer velfhoff overnemen als je terug bent muwaha

rustig aan man. groeten james

• 09 Juni 2009 - 18:38

Roy:

Mooi verhaal mannen!

Ik begrijp dat het lesgeven niet echt van een leien dakkie loopt.. Da's volgens mij vaak zo. Maar alles wat je ze leert is meegenomen! Zolang je het zelf ook maar een klein beetje naar je zin hebt... En misschien valt er nog wat aan jullie Twi te schaven, dat praat erg makkelijk;p

Anyway, Veel suc6 en plezier in Burkina!

Tijman, als het goed is bel ik jou binnenkort even, we hebben jullie mederwerking namelijk even nodig voor een small small gunst voor het Youth Anew project van Mina.

Da yiye!

• 10 Juni 2009 - 16:33

Dieuwe (Tijmen):

Tijmen stuurde:
    Gaan nu de ringen ophangen. Hebben een nieuwe klusjesman gevonden. Andere kon gister niet meer.

Cadeaus uitgesteld tot morgen vanwege tijdnood. Ringen hangen, met wat verf rondom.
    Shirts net gegeven toen de wedstrijd. Was ge-wel-dig, kippenvel!!

dan weten jullie ook dat het leuk is geweest!!
    doeii Dieuwe

• 11 Juni 2009 - 04:59

Esther:

Thom, Van Harte Gefeliciteerd met het behalen van de volwassen leeftijd vandaag,ha,ha!
    Maak er een leuke en gezellige dag van samen met Tymen.
    Wij zullen op dit heugelijke feit een flinke neut drinken, PROOST jongens!

groetjes, Robert-Dex-Cher en Esther

• 11 Juni 2009 - 05:05

Marijke:

Goedemorgen Thomas,Thom,Tom,Tommes,Tomba,Tomb en lest best Jezus (wat heb jij eigenlijk veel namen wij hebben je er echt maar twee gegeven hoor namelijk Thomas Sebastiaan).
    Van harte knul 5000 km verwijderd van ons met je 21e verjaardag!
    Vanmorgen géén gezang aan je bed met daarbij nét boven het randje van je dekbed je krullenkop met de woorden 'wat doen jullie zóóóó vroeg'?? ;-)

Een hele gezellige dag met Tijmen, je mama, David en Kwaku :-)
    Liefs van je moedertje, vadertje en je zussie xxxxxxxx en dat 10 maal ;-) Nog 28 dagen Tom!!

• 11 Juni 2009 - 06:46

Jacqueline:

Thomas,
    Ik wil je een hele gezellige verjaardag wensen vandaag, 21 lentes jong, hartelijk gefeliciteerd ermee.

Maak er wat moois van.

Groetjes Jacqueline (collega van Marijke)

• 11 Juni 2009 - 08:05

Marijke (mededeling):

Net Thom aan de telefoon gehad. Hij was vanmorgen door Tijmen, mama, David en Kwaku 'bezongen' aan zijn bed mét kadootjes.
    Hij heeft o.a. van Tijmen een hele gave kleurrijke broek gehad met de tekst 21 years/Ghana. Cool hé?
    Hij was nu zijn dikke envelop aan het uitpakken met ruim 45 felicitatiekaarten vanuit Nederland.;-)
    Iedereen nog hartstikke bedankt voor deze leuke ractie's.

Groetjes Marijke

• 11 Juni 2009 - 11:59

Pim En Bep Boxmeer:

Vandaag donderdag, de dag dat Thomas Glaudemans 21 jaar is geworden.
    Eigenlijk was het morgen pas de dag dat we een bericht zouden schrijven.
    Voor deze ene keer dan maar een dag eerder.
    Thomas geniet ervan.
    Hoop dat je onze SMS ontvangen hebt.
    En volgend jaar, we staan erop ben jij wel hier hoor om je te feliciteren.
    Ongezellig zo!!!!!!
    Groetjes van Pim Bep Marc en Marieke Boxmeer

• 11 Juni 2009 - 12:28

Ans Den Houdijker:

Hoi Tom
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag vandaag in het verre Ghana
    en maak er wat van he !!
    dikke kus